Dziecko jest apatyczne, zawiesza wzrok, nie uczestniczy w zabawach grupowych – rodzice dzieci niesłyszących te objawy znają doskonale. Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu znają je równie dobrze. Cechy autyzmu, jakie ujawniają się u dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym do złudzenia przypominają cechy dzieci niesłyszących i niedosłyszących.

Przedszkole zgłasza rodzicom: dziecko nie korzysta z zaproszenia za zabawy, nie reaguje właściwie na zadane polecenia, nie reaguje na wołanie po imieniu, jest wyłączone i „zawieszone”. Co dalej? Jakie są zalecenia? Skierowanie do poradni pedagogiczno-psychologicznej, w celu podjęcia diagnostyki w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu. Rodzic mierząc się z takim zaleceniem, staje w gotowości i oddaje się w ręce schematu postępowania, który zaleca placówka przedszkolna. Czy nie powinno się jednak w pierwszej kolejności wykluczyć wadę słuchu?  Jak często słyszymy historie bliskie niesłusznym diagnozom, w których zabrakło udziału audiologa?

  • Czy diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu zakłada sprawdzenie słuchu?
  • Czy występowanie niedosłuchu wyklucza autyzm?
  • Czy podczas diagnostyki zaburzeń z układu nerwowego dochodzi do pomyłek?
  • Które z objawów lub zachowań świadczą jednoznacznie o występowaniu autyzmu, a które o niedosłuchu?

Te i wiele innych waszych wątpliwości rozwieją nasi goście – eksperci podczas 12tego webinaru Fundacji SŁYSZĘ, pt.:

Niedosłuch a autyzm – czy jedno zaburzenie wyklucza drugie?

23.11.2022r. godz. 20:00

Gośćmi Agnieszki Dechnik będą:

→ dr hab. n. ped. Anna Prokopiak – pedagog, prezes Fundacji Alpha oraz Fundacji Abecadło, zrzeszającej osoby dotknięte zaburzeniami ze spektrum autyzmu https://www.autyzmlublin.pl/

→ Kinga Dobrowolska – terapeuta, mama zaimplantowanego Olka, u którego diagnozowano autyzm, a występował niedosłuch. 

→ Iwona Tomaszewska-Hert – audiofonolog, protetyk słuchu, Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS Kajetany z gościnnym udziałem rodziców pacjenta, u którego właśnie wykonywane jest badanie ABR jako element diagnostyki niedosłuchu i autyzmu.

Webinar poprowadzi:

Agnieszka Dechnik – Wolontariuszka Fundacji.
Mama zaimplantowanego Jasia, który urodził się z głuchotą czuciowo-nerwową obustronną oraz wzmożonym napięciem mięśniowym. Losy Jasia można śledzić na blogu Daj mi usłyszeć Twój głos – Jaś w świecie dźwięków

 

Podajemy także adres strony internetowej, stworzonej przez Fundację Synapsis: http://badabada.pl/ jako stronę pomocną we wczesnej diagnostyce objawów spektrum autyzmu u dzieci w wieku 16-36 miesięcy. Narzędzie M-CHAT-R, które zostało stworzone w celu oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu i pozwala na wstępną ocenę prawidłowości rozwoju dziecka w zakresie rozwoju społecznego oraz umiejętności komunikowania się. W większości przypadków, jeśli nawet występują jakieś nieprawidłowości rozwojowe, kończą się one wizytami u logopedy lub prostymi ćwiczeniami w zaciszu domowym. Tylko 1% badanych dzieci wymaga dalszej diagnostyki i terapii w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu. Dla tych dzieci jest to szansa na szybszą pomoc.

KONTAKT

FUNDACJA PROFESORA SKARŻYŃSKIEGO „SŁYSZĘ”
Kajetany, ul. Mokra 1, 05-830 Nadarzyn
fundacja@fundacjaslysze.pl

NASZE DANE

FUNDACJA PROFESORA
SKARŻYŃSKIEGO „SŁYSZĘ”

Kajetany, ul. Mokra 1, 05-830 Nadarzyn
Konto: Bank BZWBK 89 1500 1777 1217 7010 0081 0000
KRS: 0000354595,
NIP: 5342448120,
REGON: 142365438

Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego (OPP)

Back to top